ילדים ונוער בסיכון
ילד או נער בסיכון בגילאי 3-18 מוגדר כילד הנמצא במצב הפוגע או עלול לפגוע ביכולתו להשתלב באורח החיים התקין בלימודים, לממש את הפוטנציאל האישי והזכות הבסיסית להשכלה משמעותית ואיכותית, ביכולתו להשתלב בחיי חברה או משפחה או במצב שיש בו חשש ממשי להתפתחות תקינה, בין אם הוא נובע ממנו, ממשפחתו ומסביבתו (ד”ר פלורה מור).
המונח סיכון חל על מארג שלם של נסיבות חיים המקשות על המתבגרים לתפקד כהלכה במסגרת ביה”ס ולהיעזר במבוגרים.
בעקבות נסיבות אלה עלול להיווצר איום של ממש על התפתחות ותפקוד תקינים של מתבגרים.
גורמים ונסיבות חיים:
- גורמים אישיים – חוסר יציבות רגשית, בעיות התפתחות, קשיים ביצירת קשרים חברתיים, לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז.
- גורמים משפחתיים – קשיים כלכליים, תפקוד הורי לקוי, בעיות נפשיות או בריאותיות של ההורים, אובדן ומוות.
- גורמים סביבתיים-חברתיים – עולים חדשים, חשיפה למצבי לחץ וטראומה, אזור מגורים בעייתי או סביבה חברתית בעייתית החושפת את המתבגרים לאלכוהול , סמים, עבריינות, מערכת חינוך מוחלשת ועוד.
הסיכון הוא בעיקרו תוצר של יחסים בינאישיים לא מספקים, שבהם צורכי המתבגר הייחודיים אינם מקבלים מענה מתאים מדמויות קרובות בסביבתו.