12 אפריל 2014

אימון אישי וזוגי לאחר ניתוח לב

מאת ענת כהן

בשנה האחרונה הצטרפתי לצוות פרא-רפואי למנותחי לב בבית חולים אסותא – קרדיוהיל ונחשפתי לעולם רגשי ורפואי מורכב. גיליתי כי החלמה מניתוח לב אינה פיזית בלבד. מהמחלים וממשפחתו נדרשת הסתגלות רגשית מורכבת ולא קלה .

מחקרים רבים נוטים לייחס משקל שווה לדרך ההתמודדות הרגשית ולדרך ההתמודדות הפיזית עם האירוע בכל הנוגע למידת ההשפעה על תהליך השיקום כולו.
אירוע לב הוא אירוע קיצוני וחריג בחיים. המעבר הפתאומי מבריאות לחולי מלווה באופן טבעי בתחושת לחץ, חרדה, שיבוש של אורח חיים ותחושה של אובדן שליטה. האמצעים הרגילים העומדים לרשותנו כבר לא מספיקים. מהלך החיים משתנה בפתאומיות – יש צורך לעזוב עבודה, בית ומשפחה ולפחות בתקופה הראשונה, המחלים מאבד את עצמאותו ונעשה תלוי במערכת הרפואית ובאנשים הקרובים לו. בתקופת השיקום האדם מנסה לנצל את כל האמצעים העומדים לרשותו , הן הפיזיים והן הרגשיים, כדי להסתגל במהירות וביעילות למצב החדש.

דרך ההתמודדות והמצב הרגשי של המחלים ושל בני משפחתו משפיעים השפעה עצומה על מהלך השיקום ועל החזרה לאורח חיים תקין ומספק. עוצמת האירוע הרגשי ואופי ההתמודדות יכולים להשפיע על הדימוי העצמי, על היחסים בתוך המשפחה, על שיגרת יחסי המין, על מהירות החזרה לעבודה ואף על הסיכון לאירוע נוסף (ממחקרים רבים).
דרכי תגובה אופייניות הן: הלם, הדחקה והכחשה, כעס, פחדים וחרדות ולעיתים אף דיכאון.
כל התגובות הן טבעיות ומוכרות לאחר ניתוח לב אך הן נורמאליות אם הן מופיעות בעוצמה סבירה ולזמן קצר. אם לא מטפלים בתגובה רגשית לא רצויה שמופיעה לאורך זמן לאחר הניתוח, היא לא נעלמת מאליה אלא הופכת לבעיה קבועה.
אפשר גם לראות תגובות חיוביות לאחר האירוע, כגון: קירוב לבבות במשפחה, הערכה מחודשת של ערך החיים, חיזוק האמונה, שימוש בהומור וביטויים נוספים של תמיכה ואהבה.

דרכי ההתמודדות המקובלות עבור המנותח ובני משפחתו, הן: “רוח לחימה” וראיית השיקום כאתגר; תקשורת תמיכה ושיתוף; אהבה ואינטימיות; הבנה וקבלה; אופטימיות, אמונה ותקווה; הומור; מגע ופרגון.

אימון אישי וזוגי הופך את השיקום לתהליך יעיל ומהיר יותר תוך כדי ליווי ותמיכה מקצועית.
המטרות הראשוניות של האימון לצורך שיקום :

1. היכרות והכרה בצרכים הפיזיים והרגשיים המשתנים.
2. איתור חזקות ומשאבים פנימיים ופיתוח תחושת המסוגלות בהתמודדות עם ההחלמה.
3. לקיחת אחריות על תהליך ההחלמה והחזרת השליטה לחיים.
4. תמיכה זוגית ומשפחתית כחלק מתהליך ההחלמה.
5. התמודדות עם לחץ, מתח וחרדות.
6. בניית חזון להתמודדות עם מציאות חדשה ושינוי דפוסים והרגלים בהתאם.