28 אפריל 2014

אימון וטיפול –ומה ביניהם? - חלק שני

מאת ענת כהן

בפוסט הקודם נסיתי לתאר את ההבדלים בין אימון לטיפול. אנסה בהמשך להציג את המודל המשולב
בין אימון לטיפול – מודל זה מאפשר למתאמן להתמודד עם חסמים רגשיים שבולמים אותו בתהליך האימוני.

טיפול ואימון – המודל המשולב

נקודת סיום של טיפול יכולה להיות גם נקודת התחלה של אימון.

אימון תוך כדי תהליך טיפולי אפשרי, כאשר המטופל בשל רגשית לעבודה אימונית, הדורשת ממנו נכונות, התמדה, מוטיבציה ויכולת לפעול לקראת שינוי. לעיתים ניתן לשלב מיומנויות אימון בתהליך הטיפולי ולעיתים ניתן להשתמש בכל המודל האימוני במהלך הטיפול.

כאשר במהלך האימון המתאמן מרגיש “תקוע” ולא יכול להתקדם , ניתן לשלב כלים טיפוליים. לעיתים המצב נובע מחסמים רגשיים, שבולמים שינוי ובאמצעות כלים טיפוליים ניתן לסייע ולעזור למתאמן לצאת מה”תקיעות”. במקרה שכזה המתאמן לוקח פסק-זמן מהאימון ומטפל בחסמים הרגשיים.

תאור מקרה:

(יש לציין כי השמות בדויים ופרטי המקרה האמיתיים שונים מהצגת המקרה הנוכחית, מטעמי חסיון).

נועה ורועי הגיעו לטיפול בעקבות קשיים בזוגיות, שנבעו מצרכים שונים של כל אחד מהם בקרבה ומרחק.
נועה רצתה יותר “ביחד” ואורח החיים שלה סבב סביב הלו”ז של רועי, בעוד רועי, רצה הרבה לבד עם עיסוקיו וחבריו .עבור רועי, לזוגיות עם נועה היה מקום איכותי אך מצומצם מהצורך של נועה.

נועה ורועי יצאו למסע בו הבינו מהיכן נובעים הצרכים השונים שלהם במרחק -קירבה, למדו להסתכל על בן הזוג ועל צרכיו ואפילו לראות את הדברים דרך העיניים של ה”אחר”. הם קיימו דיאלוג זוגי על הצרכים השונים שלהם ובשלב מתקדם בטיפול, ניתן היה לשלב אימון.

התקשורת הזוגית איפשרה בנית חזון משותף ואימון על סוגיות שהעיבו על הקשר :

– תאום ציפיות וצרכים — פעמים רבות אנו מניחים שבן הזוג שלנו יודע מה אני רוצה ולא אומר, אלא מצפה שבן-הזוג יעשה את הדבר הנכון. “אם הוא לא עושה, הוא לא אוהב אותי, הוא לא קשוב לצרכי ולא..”

– מהו ריב נכון עבורינו? מריבות גורמות לתגובות התנהגותיות שונות, שלעיתים מקשות על הקשר הזוגי, לדוגמא: במקרה של רועי ונועה, בעקבות מריבה ,רועי לא דיבר עם נועה מספר ימים, דבר שהקשה מאוד על נועה וגם על רועי בדיאלוג הזוגי. באימון על סוגיה זו הם בנו חזון משותף להתמודדות עם המריבות הזוגיות, התמודדות שהתאימה לשניהם.

במקרה זה השילוב בין אימון וטיפול אפשר לזוג לבנות דיאלוג זוגי תוך כדי התמודדות עם סוגיות ממוקדות.

מתי ניתן לשלב אימון וטיפול?

– כאשר יש בשלות רגשית במהלך הטיפול, לעבודה אימונית.
– כאשר יש תקיעות באימון בשל חסמים רגשיים.